niih.. Vanapeer saadeti viimsele teekonnale. Tema on oma ülesande siin elus täitnud..
Palju vett ja verd on vahepeal merre voolanud.. Mis ei tähenda aga, et auto oleks jäänud puhkama loorberitele..
Aasta tagasi olen unistanud tagaveolisest.. noh jah.. See soov endiselt püsib, kuid see vagun on ka eluarmsaks saanud..
Kuna vahepeal on aastanummer jälle edasi läinud ja sügisel sai kooli mindud, siis selgunud on, et koolis on igati kasulik käia, palju asju saab teha 0.- eest. Sai siis ette võetud keretöö ja muu pudipadi, mis sõitmist häiris, eriti kuna ÜV hakkas jalaga uksele koputama..
Kuna vaese tudengi rahakott on nõnna õhuke, siis sai hakatud paljusid asju ikka ise tegema...
Alguse sai siis kõik märtsi lõpus, kui läksin ülevaatusele. Templi sain passi (ainuke viga oli aegunud kustuti
) ja jälle aasta muretu.
Küll aga hakkas juba silma riivama rooste.. Küljekarp muutus juba olematuks, tagumised tiivakaared, ukse ääred, tagaluugi äär oli ka juba olematu. Väljast hea, seest null.
Parajasti algasid meil õppetöökojas keretöö tunnid. Võtsin elus ESIMEST korda keevituse kätte ja alustasin.
Kuna küljekarbi hind on 60€, siis minu jaoks oli odavam 1mm plekist ise väänata detaile. Peaks mainima, et sai paremgi kui tehases. Lisaks kaotasin ära tüüpilised kohad, kust tavaliselt esimesena mädanema hakkab ja sättisin logarit veidi. Nüüd ei loobi ratas pori ja liiva sinna tiivakaare alguse-küljekarbi lõpu õnarusse, kust esialgne mäda alguse saigi..
Kahjuks puudub pilt peale käiamist...
Eelarvesse muidugi palju asju ei mahu ning seetõttu kaunistab mu autot must kivikaitse, sest spreivärvina mu autole parandusvärvi ei pakuta ja plaan on suve lõpus ikka alumine ring korralikult üle teha. Hetkel on tehtud kõik esmane, et rooste ei läheks.
Siis algas ka minul suvehooaeg. Krudisin autole suvised papud alla ja jälle teedele sahistama.
Hetkeks tekkis ka väike jõnksutamise probleem - oli kiirendamisel tunda, et kuni 2000rpmi on uimane, siis on järsku ämbriga jõudu.. Selgus, et viimase silindri küünal oli end veidi lahti krudinud...
Ja ofkoors, hakkasin tankima 98't, sest siin maarjamaal korralikku 95 ei pakutagi vist. Eriti, mis on tangitud, Türil, Viljandis, Jõgeval... Nende kütustega võib vist pintsleid pesta.
Avastasin ka, et 98ga on auto ikkagi erksam, ökom - hetkel keskmine kulu 5.7L sajale, kuna uhan ainult pikki otsi. Rahakotile on 98 kasulikum, saan sama raha eest rohkem sõita (kliendikaartid on kasulikud asjad). Kuid küünlaid lõhub ikka.. Praeguse seisuga 20 000km ja peab jälle uued küünlad panema. samas see 12€ ei tapa iga 20 000km tagant.
Ära sai keevitatud ka mootoripadja kõrvale tekkinud lõhend. Vast enam ei kao mootori kuhugi..
Nüüd siis sai viimastel aprillinädalatel ära keevitatud rebend mootoripadja juures, vahetasin ära kõik õlid, mis veel vahetamata olid..
See müüt, et GL-4 asemel GL-5 panna ei tohi, on jura. See temperatuuripunkt, kus GL-5 lisandid võiks hakata pronksdetaile sööma (sünkronisaatorid), on ligi 250-270 kraadi ja selleni ei jõua käigukast kohe kindlasti, kui kõik on korras ja töötab nii nagu peab. Lisaks ei suuda keegi kinnituseks näidata sünkrosid, mis on GL-5 poolt ära söödud.. Samuti on GL-4 juba raske leida ning esindusest tasub alati järgi uurida, kui selle koha pealt tühjus peas valitseb.. Minul oli aga tähelepanupuudus ja kirjutasin otse Jaapanisse ja sealt tuli samasugune vastus, et Mazda on teinud katsetusi ja leidnud GL-5 sobivat ka vanadesse kastidesse ja 99% on võimalus, et midagi ei juhtu. Me likes those odds, seega läks vähe moodsam õli käigukasti. Roolivõimendi õli oli ka korraliku kärssamise lõhnaga ja peale läbipesu ja õli vahetust läks randmedüno järgi isegi rool veidi kergemaks.
Siis vahepeal hakkas häirima stange katkine olek.. Mõtlesin natuke, nägin riiulil tikksaage ja lõikasin augu välja.
Natuke garaažis ringi mütates, leidsin ühe Opeli esivõre ja ei läinud pikalt aega, kui paar kruviga augule täite leidsin. Ilus ei ole, kuid ajutiselt vähemalt sobib, ei märka keegi, et alt oleks huul puudu..
Siis tuli uus mõttevälgatus, mida ma olin eelnevalt ühest teisest foorumist näinud.. Teeme kunsti!
Siis tekkis neiul igavusehetk ja panin ta autot pesema..
Tegemata asjade nimekiri on jäämas üsna lühikeseks.. Väike ringreis heebliga auto all näitas, et õõtsapuksid on endiselt heas korras, šarniiri kolmukate on vaid oma lohakusest katki, üks pooltelje otsa kattekumm on mõras.. vahetust vajavad ainult tagumise stabika puksid.. Kuigi MPV sai samad õõtsad, mis GF/GW, siis paraku ühe puksi ehitus on teine ja pean loobuma tugevdatud õõtsadest, muidu oleks saanud 50€ uued komplektsed MPV õõtsad.. Aga noh, GFi enda omad on õnneks sama hind..
Paar nädalat tagasi vahetasin ära ka hammasrihma koos kõige juurde kuuluvaga.. Selgus, et mul on odavam minna Tartust Viljandisse ja sealt ära osta, kui osta Tartust kohapealt. Ehk siis kokku läks hammasrihm+rullikud+pingutusvedru+veepump+10L jahtusvedelikku 115€. Pluss aeg, mis sai ise ära nokitsetud. Keerasin paar polti puruks, kuid õnneks kõik on asendatav. Poleks uskunud, et poole aastaga võib roolivõimendi pingutspolt kokku kasvada ja nii kui võtmele survet avaldasin, praks!. Peab nüüd ühe uue krae sinna meisterdama ja keermelatti toppima jupikese..
Kokkuvõttes läks töö koos roppude sõnade ja katkiste nukkidega 7h. Sest rooste oli pea kõik poldid kinni sulatanud ja vahendid said juba enne otsa, kui töö alatagi sai. Rääkimata sellest, et õhuriistad olid villapakkide all garaažis peidus.
Aga siiski tänud Martinile, et oma parkimisplatsi ja tungrauda laenas.
Siis ei läinud kaua aega mööda, kui tahtsin ühel pühapäevasel hommikul Martini sünnipäevale minna.
Ok, kõigepealt oli vaja käia linna ääres, et kälimehe Škoda ära tuua.. Nii, sinna sõites juba tundsin pidurit vajutades, et kahtlane kõssat-kõssat käib tagapool. No mis seal ikka. Julge nagu ma olin, jälle 20km koju, kahtlustamata midagi. Ja paar tundi hiljem asutasin end siis sünnipäevale minema ja ei läinud pikalt, kui ühel hetkel ragin kõvemaks läks ja jäin tee äärde seisma. Alguses veel unise peaga ei osanud miskit kahtlustada. Muudkui vaatan seda tagumist ratast ja ikka ei mõika, et miskit on viltu. Siis vaatasin,et sadul on puudu.
Ja nii ma nikerdasin seal oma 2.5h, et auto muuta sõiduvõimeliseks ja koju tagasi longata. Selgus, et sadula raamipoldid olid müstilisel kombel jooksu pannud.. Ja sadul tilpnes seal.. ime et kõik alles oli. Kahjuks tagajärjed - piduriklotsid rikutud, velg seestpoolt ära lihvitud, kaasa arvatud tasakaalud, mis seal olid.
Ja kulus terve päev, et Tartu poodidest asendusi otsida. Krudisin siis teise poole ka juba lahti ja mõtlesin, et teeme siis ühe määrimisepäeva. Võtsin teise poole poldid kaasa ja linna. Würth saatis kukele, et nemad sularahaga erakliente ei teeninda.. Ometi olid õiged poldid neil olemas.. Ja Tartu pood pidi olema ainuke, kes inimesed minema saadab...
Siis käisin läbi Baltic Bolti, kes laiutas samuti käsi, et neil seda mõõtu ei ole, on lühemat pakkuda.. Siis sattusin Tähe tn. Janere'sse, kus olid kõikd vajalikud mõõdud olemas ja võtsin sealt peoga veel muudki. 1€ eest sai uskumatult palju polte.
Tulin siis koju tagasi, määrisin kõik vajaliku jälle kenasti üle, keerasin poldid ilusti kinni ja hetkel sõidab siiani.
Nädalapäevad tagasi, kui udutuled enam ei töödanud, hakkasin stange taga juhtmeid harutama - vaskjuhtmed kõik läbi mädanenud ja kõvad. Nii kui painutasid, kuskilt jälle rebenes. Siis loobusin, katkusin lahti kõik pistikud ja asendasin juhtmed pinist kuni tarbijani. Ja sai kenasti kokku joodetud, et enam ei oksüdeeruks.
Ühtlasi sain odavalt klaarklaasiga lisatuled ja läksid need originaalide asemele, sest ühel reflektor pulbriks ja teine rippus kaablivitsade toel.
Vähemalt näeb asi viisakam.. Pean vaid leiutama viisi, kuda tuuningvõrku sinna avausse panna, et viisakam jääks.
Ja hetkel rohkemat ei olegi.
Endiselt võib pakkuda veljevahetust kas siis 15" või 17" vastu.
Ootan, millal rahalaevad tulevad, et Kerti käest tuua ära vasakpoolsed uksed ja tagaluuk...
Kirjutamiseni.